Egy ördögi kör kezdete?

2020.07.16

Minden egy beszélgetéssel kezdődött, amikor egy kedves barátom afelől érdeklődött, hogy ismerem-e a hazai instant túrákat. Amikor ez a beszélgetés lezajlott, még mit sem tudtam ezekről a túrákról, de nyitottságomnak hála, mindig tapasztalok és megismerek valami újat.
Így történt, hogy a pandémiás helyzet enyhülését követően, 2020. júliusában elhatároztuk, hogy végig járjuk a Bakony egyik leglátványosabb részét, azaz a Kis Ördög Kört. Ez volt életem első, de nem utolsó instant túrája.

No, de mitől lesz egy túra instant?

Lényegét tekintve ez is szintidőhöz kötött teljesítménytúra, ám a - szerintem - legfontosabb sajátossága mégis abban rejlik, hogy bárki, bármikor teljesítheti, így nincs tömeg, az ellenőrző pontoknál nem kell sorban állni és lényegesen kisebb az ökológiai lábnyomunk is, mivel az egyes pontoknál csupán egy kis QR kód vár bennünket és nem a megszokott müzliszeletek és a műanyag pohárban kínált frissítők.
Az instant történelem szerint a VérKör volt az első ezen a néven, ami 2014-ben indult. A www.instantturak.hu weboldalon az instant túramozgalomban résztvevő útvonal információit megtalálod.

A formai részletek megismerését követően pedig szeretném - akár kedvcsinálóként is - megosztani Veled, kedves olvasó az én Kis Ördög Köröm (25 km) történetét.

A körtúra Csesznekről indul, áthalad az Ördög-árkon, a Cuha-patak völgyén, végül keresztül vezet a Zörög-hegyen, míg végül ismét Cseszneken, a rajtnál már megismert táblánál ér véget.
Csesznek nevét hallva elsőként mindenkinek a vár romjai jutnak az eszébe, ám ezen a túrán maximum kis kitérőként lehet beiktatni a vár látogatást, mondjuk a körtúra végén, mivel az útvonal nem érinti azt közvetlenül. Ez teljesen érthető is, mert a meghatározott szintidőből elég sokat el lehetne vesztegetni a rom felfedezése során.
Csesznekről kiérve, a szántóföldek és legelők mellett haladva érdemes volt visszatekinteni a kiindulási pont felé. A vár büszkén magasodik a lakóházak fölé és elég jól állnak neki a környező dombok vonulatai is.

Fotó: M. Regina

Az út első szakaszán erdei utakon és örvényeken, majd irtások között vezetett az útvonal. A zárt cserjeszinten fészkelő madarak éber őrszemekként kísérték utunkat, egy-egy füttyentéssel jelezve az erdő lakóinak, hogy bizony közeledik a sima bőrű...

Az erdő mélyén, a jól jelzett és követhető turistaútvonalakon viszonylag hamar - nagyjából 6 km után - megérkeztünk a Dudari-patak medréhez, melyet követve egyre pompásabb helyekre érkeztünk. A körülöttünk magasodó mészkőtömbök, a sziklák közt megbújó barlangok és a mederben pihenő kövek igazán sejtelmessé, de mégis mérhetetlenül nyugodttá varázsolták a túrának ezen szakaszát. Ha nem lett volna szintidő, biztos vagyok benne, hogy legalább egy órát tudtam volna itt-ott üldögélni a meder nagyobb kövein.

De nem bántam meg, hogy nem szakítottuk meg hosszabb időre a haladásunkat, mert minél feljebb értünk a mederben, annál impozánsabbá vált a környezet is. A leglátványosabb rész az Ördög-gát volt. A szűk szorosnak ezen a részén egy hatalmas kőtömb rekedt meg, kiválóan érzékeltetve a természet valódi erejét.

Fotó: M. Regina

Az Ördög-árok lehengerlő hangulatát magunk mögött hagyva ismét erdei utakon kalandoztunk tovább, immár a második kontroll pont QR kódját is rögzítve. Az erdőből kiérve kellemes hangulatú vadvirágos rét, karámon belül legelésző lovak és egy kis szembeszél fogadott bennünket. A fennsíkon áthaladva, utunkat keresztezte a 82-es számú főút, ahol szerencsénkre épp nem volt nagy forgalom, így hipp-hopp át tudtunk kelni rajta.

A fennsík szántóföldjeit lassan ismét felváltotta az erdő sűrűje. Az erdei utak ide-oda kanyarogva levezettek bennünket a Cuha-patak völgyébe. Ezt a szakaszt már nagyon vártuk, mivel ekkor már legalább 15 km volt a lábainkban és megígértük nekik, hogy a Cuhában kapnak majd egy kis frissítést. Így is lett, mivel a túracipőket szandálra váltottuk, a nadrágok szárát lecsatoltuk és mint a csínytevéstől önfeledt gyerekek gázoltunk át a hideg vizű patak átkelésein. Az első három merülés még kicsit sikítós volt a részemről, de aztán már megszoktam a hűs víz érintését.

Vinyénél aztán beolvastuk a kontroll ponton lévő QR kódunkat, majd egy közeli pihenő padnál, távol a sokak által akkor is járt útvonalaktól, megebédeltünk és erőt gyűjtöttünk az utolsó emelkedő leküzdéséhez.

Ebéd után a kiürült kulacsokat feltöltöttük a Kőpince-forrás vizével, aztán nekivágtunk a Zörög-hegy oldalának. A területen jókora irtáson haladt végig az ösvény, akadt bőven az ember magasságú csalánból és a lábszárakat előszeretettel csapkodó szedresből is. Így vagy úgy, de felkapaszkodtunk a Zörög-hegyi földvárhoz, ahol az utolsó előtti QR kód már nagyon várt bennünket.

Fotó: M. Regina

Kis szusszanás után pedig kezdetét vette a körtúra utolsó szakasza. A hegyről levezető út helyenként igazán vadregényes erdei részeken vezetett bennünket. Csesznek házai közé egy mélyút végén lévő kis alagút vezetett, ahonnan kilépve már az utcán focizgató gyerekekkel és a házat hangos ugatással őrző kutyával találkoztunk. Az aszfaltozott utcán végén ott várt bennünket "A tábla", ami reggel útnak indított bennünket, majd délután a célba érés QR kódjával várt minket.

A Kis Ördög Kör szintideje 8 óra. Mi (de leginkább én), akik tényleg szinte bámészkodva, minden különlegességre rácsodálkozva jártuk végig az útvonalat, 7 óra 43 perc 48 másodperc alatt, azaz szintidőn belül teljesítettük ezt az instant túrát.
Ha a teljesítmény részét nézem, akkor nyilván lehetne ez az idő jóval kevesebb is, de akik ismernek és részt vettek már valamelyik túrámon, azok jól tudják, hogy nem vagyok a túlhajszolt, teljesítmény orientált túrák kedvelője. Sokkal inkább szeretek az úton jelen lenni és minden szépséget észre venni.

Rendkívül boldog vagyok, hogy a teljesítményt és szemlélődő tempómat ilyen jól sikerült összehozni ezen a túrán.

Így lett a Kis Ördög Kör általam, NaTúrásítva. :)

Fotó: M. Regina

Ha kedvet kaptál ehhez a jól jelzett, könnyen követhető és nem utolsó sorban pazar látnivalókkal rendelkező útvonal instant bejárásához, látogass el a Kis Ördög Kör hivatalos weboldalára. Itt minden, az instant túrával kapcsolatos további információt megtalálsz.

Csak szólok, hogy ez valóban egy ördögi kör, mert ha ezzel a túrával veszi kezdetét az instant túra pályafutásod, akkor biztos vagyok benne, hogy folytatni is fogod. Például a Gerence Körrel, ami szintén a Bakony zegzugaiban köröz. De ez már egy másik történet... ;)

Szerző: Menyházi Regina

Szeretnél még több érdekes és hasznos cikkeket olvasni? Kattints a lenti gombra és már böngészhetsz is!